dimarts, 14 d’abril de 2009

Publicitat masclista, publicitat feixista


Mai he estat molt amic del llenguatge políticament correcte. Crec que és feixuc i que encotilla la llibertat d’expressió. Sempre he pensat que l’espai per la creativitat ha de ser ampli, més que ampli extens, molt extens. El cinema, la literatura, la fotografia i qualsevol art han de ser lliures, han d’estar el màxim d’oberts a idees i conceptes. I també opino que els receptors hem de ser flexibles i tolerants.

Però la vida real no és com les pel·lícules. Existeixen comportaments que no es poden tolerar, no s’han de tolerar. Avui en parlaré d’un aquests comportaments: una campanya publicitària d’Axe a l’Argentina.

Axe és una marca de desodorants de la companyia anglo-holandesa UNILEVER. Els seus anuncis i les seves campanyes no deixen fred a ningú. Criden l’atenció, se’n parla. Busquen la creació de polèmica, ho aconsegueixen. Aquesta vegada, però han anat una mica massa lluny. A la web argentina d’Axe presenten un joc on el jugador (un home prehistòric) ha de caçar en 50 segons el màxim de dones que pugui, com més millor. Cal caçar-les a garrotades., però n’hi ha més. Qualifica a les dones amb estereotips barats i de mal gust: rubius teñidus, histericus al maximum, pechus medianus...

Tres diputades argentines presentaran una denuncia penal al considerar que la campanya “Cazadores por instinto” viola la llei argentina de Protección Integral de la Mujeres contra la violencia machista.

Sempre he cregut que la publicitat ha de tenir un límit (ampli, extens, molt extens, però un límit). Existeixen codis deontològics que poden fer-se servir, que s’han de fer servir. Cal una autoregulació dels anunciants, però també dels creatius. Haurem d’esperar molt?

Axe ha arribat on volia, es parla del seu anunci. Jo mateix ho faig, el marketing viral torna a funcionar. Però quin cost social tindrà? La perpetuació del rol dominat de l’home sobre la dona? El joc és una apologia directa de la violència contra la dona i amb això no es poden fer bromes. Cal que el retirin ja!

Jo per si de cas no compraré mai Axe. Com diria el president del Barça, en Laporta, que n’aprenguin!

5 comentaris:

  1. brutal, i millor no dir tot el que representa aquest anunci. En quina part del cervell primitiu te enquistat el creatiu de l'agencia de publicitat i els directius que han aprovat la campanya, el sexisme mès ancestral?
    Espero que la nostra gata Lulú, no ho vegi mai !!! ja saps que treuría ràpida la seva particular Katana de Kill Bill

    ResponElimina
  2. Vergonzoso,Sexsista,de un mal gusto impresionante.
    Esta agencia de publicidad por así definirla todas las Donas Mujeres que se precien debían plantearle una querella,en el SIGLO XXI creo tenemos derecho a que estas publicaciones se puedan RETIRAR y Rectificar los (Seres por así definirlos Directivos).
    Una DONA muy ENFADADA

    ResponElimina
  3. SOy hombre y me siento avergonzado, apenado, asqueado y reñido con el tipo de persona que es capaz de concebir algo así.

    ResponElimina
  4. Además, si le das a un hombre, restan puntos.
    Desde luego, una campaña vergonzosa, además de poco inteligente. Por lo pronto ya se han ganado más de un no-comprador (en los que me incluyo).

    ResponElimina
  5. ...Enric con Axe no vale la pena intentar lo que nos salio bien con Bimbo.
    No es solo un anuncio,es toda su publicidad que intencionadamente recurre a las actitudes machistas.
    Pero compartir siempre es bueno...

    ResponElimina